”Joulu on aikanans ja juhannus on paikallans, mutta helluntai heittelee ja pääsiäinen paiskelee”
Hauskaa Pääsiäistä postikortti 1940-luvulta. Kuva: Finna / Helsingin kaupunginmuseon kokoelmat |
Pääsiäinen paiskelee, sanoo sanonta. Pääsiäinen onkin kaikkien
liikkuvien kirkkopyhien napa, jonka mukaan laskiainen, palmusunnuntai,
helatorstai, helluntai ja kolminaisuuden sunnuntait määräytyvät. Pääsiäisen
viettoaika vaihtelee maaliskuun 22. päivästä huhtikuun 26. päivään ja useimmat
pääsiäiset asettuvat huhtikuuhun, niin tänäkin vuonna. Pääsiäistä määrättäessä
noudatetaan ikivanhaa laskelmaa, 532 vuoden jaksoa, joka perustuu kuun
kiertoon. Laskukaava muodostuu kahdesta vanhasta havainnosta eli, että kuu
syntyy joka 19. vuosi samana kuukauden päivänä, ja että vuodessa olevat
sunnuntaipäivät ja muut viikonpäivät sattuvat aina joka 28. vuosi samalle
kuukauden päivälle. Kun nämä luvut kerrotaan keskenään, saadaan 532 eli suuri
pääsiäiskierros. Pääsiäinen on siis aina 532 vuoden kuluttua samana päivänä.
Mitä perinteitä ja tapoja pääsiäiseen sitten on kuulunut ja
kuuluu ehkä edelleen. Viikkoa ennen pääsiäistä vietetään palmu- eli
virposunnuntaita. Eri puolilla Suomea on ollut perinteenä, että lapset kulkevat
talosta taloon mukanaan koristeltuja pajunkissavitsoja eli virpoja. Vanhassa
perinteessä lapset kulkivat tavallisissa vaatteissa, mutta myöhemmin on
pukeuduttu pääsiäisnoidiksi ja nykyään virpomiskierroksella näkee myös kissoja,
pupuja, spidermänejä ynnä muita hassuja hahmoja. Talossa oven avaajalle
loruillaan virpomisloru, jossa toivotetaan taloon onnea erilaisin sanakääntein.
Itselle Varsinais-Suomessa asuneena tuttu loru kuuluu: ”Virvon, varvon tuoreeks
terveeks, tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle.” Vitsa annettiin taloon
ja virpojat saivat palkkaa, yleensä herkkuja, joskus myös rahaa. Näin oli myös
vanhassa perinteessä, jossa toivotettiin taloon esimerkiksi karjaonnea. Itse
olen siis Turusta kotoisin ja ihmeekseni kuulin, ettei virpomisperinnettä ole
juurikaan Raumalla ollut. Raumalla lapset käyvät kierroksella Nuutinpäivänä
kuten tuossa joulunaikaan onkin blogissa ollut juttua.
Nykypääsiäisen kuvastoon kuuluu erottamattomasti noidat eli
trullit. Vaikka Raumalla ei olla palmusunnuntaina yleensä törmätty ovelta
ovelle kulkeviin pikkunoitiin, ovat nämä vekkulit hahmot myös varmasti
raumalaisille tuttuja pääsiäisen yleisestä kuvastosta. Ennen vanhaan
maaseudulla noidat eli trullit olivat harmia tuottavia elämässään syrjäpolulle
sortuneita lyhytjärkisiä vanhoja naisia, joiden toiminnan pontimena oli
pohjaton kateus parempiosaisia naapureita kohtaan. Pimeällä toiminnallaan he
yrittivät vahingoittaa naapurinsa karjaonnea ja parantaa omaa huonolla tolalla
olevaa karjaansa. Noidat lentelivät luudillaan pitkänperjantain ja pääsiäisen
välisenä yönä. Uskottiin että yliluonnolliset voimansa noidat olivat saaneet
itse paholaiselta. Entisaikaan taikauskoinen väki tunsi usein olonsa
turvattomaksi noitien liikkuma-aikaan pääsiäisenä. Elettiin sydän kurkussa ja
erilaisiin varotoimiin ryhdyttiin hanakasti. Navetta suljettiin huolellisesti
ja hiilellä, tervalla tai liidulla vedettiin ovenkarmiin risti tai viisikanta
ja ovi siunattiin Herran nimeen. Oven eteen voitiin myös laittaa pari halkoa
tai oljenkorsia ristiin. Noidat ovat pelänneet myös navetan tai tallin oven
yläpuolelle naulattua pöllöä tai muun haukan raatoa tai metson siipiä. Näitä
voi ehkä jostain vanhasta talosta löytää vielä koristeina. Merkittävä ja ehkä
paraskin varokeino noitia ja trulleja vastaan oli tulien polttaminen.
Pohjanmaalla onkin perinteenä lankalauantain iltana polttaa pääsiäiskokkoa
trullien karkottamiseksi.
Raumalainen pääsiäisnoita luudallaan vuonna 1955. Tuskin kuitenkaan pahanteossa. Kuva: Rauman museon kokoelmat |
Palmusunnuntaista alkaa pääsiäisviikko eli hiljainen viikko
tai piinaviikko. Viikon eri päiville on ollut erilaisia nimityksiä eri puolilla
Suomea. Yleisimmät nimet ovat olleet malkamaanantai, tikkutiistai,
kellokeskiviikko, kiirastorstai, pitkäperjantai ja lankalauantai. Päivien
nimien mukaan on maaseudulla ennen alettu sovittaa myös työtehtäviä, kuten
tikkutiistaina vuoltiin sytyketikkuja ja kellokeskiviikkona laitettiin kello
lehmän kaulaan. Nämä työtehtävät olivat kuitenkin vanhemman katolisenajan
piinaviikon vieton vastaisia, joista on tuoreemmassakin kansanperinteessä
useita muistamia. Hiljaisella tai piinaviikolla ei saanut tehdä mitään
äänekkäitä tai teräaseita vaativia töitä. Nauraminen ja viheltäminenkin oli
kauhistus.
Pääsiäisenaika ja piinaviikko olivatkin ankaraa ja raskasta
aikaa. Pitkäperjantai oli pitkän paaston ajan ja raskaan piinaviikon
kärsimyspuolen huipentuma. Vanhoihin hyviin tapoihin on Suomessakin kuulunut
ettei pitkäperjantaina vierailtu edes lähimmissä naapureissa, vaan istuttiin
vakaina kotona paastoten ja raamatun tai katekismuksen sanaa lukien, kirkossa
tietysti käytiin. Päivä oli vakava, jos nauroi niin, että hampaat näkyivät,
teki syntiä. Syötiin vain kylmiä ruokia ja niitäkin vasta auringon laskettua.
Erityisesti maito ja kerma olivat kiellettyjen listalla, jopa lapsen
imettäminenkin. Tästä pääsiäisen ja pitkäperjantain ankaruudesta kerrotaan
vielä alla lisää raumalaisesta näkökulmasta.
Pääsiäisperinteet Raumalla
Pääsiäinen on Raumalla ollut uskonnon sävyttämä ja
tunnelmaltaan vakava juhla. Lapsuuden pääsiäisiä onkin luonnehdittu lähinnä
synkiksi surujuhliksi, eikä pääsiäispäiväkään tuonut siihen iloa. Tapoja
noudatettiin, vaikka ei olisi oltu erityisesti uskonnollisiakaan.
Pyhän vietto alkoi jo kiirastorstaista. Se oli aattopäivä,
jolloin koululaisilla oli jo vapaata ja kaupat olivat auki vain puoleen
päivään. Kirkossa oli koko viikon ajan ollut ahtisaarnoja. Kiirastorstai oli jo
hiljainen päivä eikä illalla enää saanut tehdä töitä. Torstai-ilta oli kirkossa
rippikirkko, sitä kutsuttiin ”markkinaripiksi”. Rippikirkko kesti kauan, koska
väkeä oli paljon. Monen vanhemmat kävivät ehtoollisella kiirastorstaina. Myös
kotona hiljennyttiin, eikä saanut mennä minnekään.
Pitkäperjantai
Pitkäperjantaina luettiin kotona postillaa. 1800-luvun
lopulla syntynyt raumalainen kertoo: ”Mää olen pienest flikast saakka joutunu
lukemaan joka pyhä saarnan. Oi voi sent ja mont kerta oli nii väsy ja ne oli
aika pitkii nua saarna. Ei ne nyt niin pitkii ol, ko mää ite luen niit. Välist
pist kaks plarit, mutt kyll huamatti heti.” Paria vuosikymmentä nuorempi
henkilö kertoo pitkäperjantaista: ”Silloin ei menty minnekään. Silloin luettiin
tämä postillasta, tämä sanoma tästä Kristuksen kärsimisestä ja kuolemasta. Ei
saatu pitää pahaa elämääkään kotona, eikä huutaa. Äiti muistutti, että tämä on
kallis päivä, kun meidän vapahtajamme Kristus on kärsinyt ja kuollut meidän
edestämme ja meidän täytyy nyt elää sillä tavalla ja nyt ollaan hiljaa. Äitikin
pukeutui mustaan pukuun silloin. Muistan, kun joskus mentiin jonnekin, niin
äidillä oli semmoinen musta silkkiliina päässä. Todella sitä vietettiin ja
meille muistutettiin, että mikä päivä nyt oikein on.
Pitkäperjantai oli samantapainen kuin joulupäivä siinä, että
ulos ei saanut mennä, mutta pitkäperjantai oli synkempi ja säännöt olivat vielä
tarkemmat. Erityisesti teroitettiin sitä, että piti olla hiljaa ja kauniisti.
Ulosmenokielto oli usein ehdoton. Lapsia ei tietysti aina saatu pidäteltyäkään
koko päivää sisällä, mutta ulkona oloa paheksuttiin. Asia on jäänyt mieleen:
”Ei saanut huutaakaan. Muistan, kun oltiin Ruoholan pihalla ja huudettiin. Eno
tuli huutamaan, että on pitkäperjantai ja niin kauhiaa elämää, että täytyy
mennä sisälle, ei ulkona saa huutaa.” Usein lapset pääsivät ulos vasta illalla esimerkiksi
pelaamaan hyppylautaa ja vanhemmatkin saattoivat silloin lähteä pienelle
kävelylle. Aivan kaikissa perheissä ei lasten ulosmenoa kielletty, vaikka päivä
muuten kyllä saatettiin pyhittää.
Pitkääperjantaita kutsuttiin myös mustaksi pyhäksi. Etenkin
vanhemmat ihmiset pukeutuivat mustiin. Mustia pidettiin kirkkoon mennessä, jopa
rippikouluikäiset lyseolaistytöt pukeutuivat mustaan pukuun mennessään
keskenään kirkkoon 1930-luvulla. 1930–1940-luvulta muistetaan myös mustat
puolihameet. Joku muistaa vanhemmillaan pyhävaatteet, muttei ehdottomasti
mustaa. Eräässä perheessä mummo oli selvittänyt lapsille, että punaista
vaatetta ei näidenkään sopinut panna päälleen pitkäperjantaina.
Lapsille pitkäperjantai oli hyvin pitkä ja vaikea päivä. ”Se
oli kyllä kärsimysten tie, äiti piti huolen siitä, että vasta ehtomyöhällä
pääsi ulos”, muistaa 1900-luvun ensi kymmenellä syntynyt poika. Samaa kertovat
myös vuosikymmentä ja paria nuoremmat. Pitkäperjantaina ei myöhemminkään ollut
huveja, kuten elokuvia. Moni muistaa, että pitkäperjantaina oli sääkin synkkä
ja painostava. Usein oli pimeää, ja räntäsateista.
Pääsiäispäivä
Pääsiäispäivänä tunnelma keventyi, se oli toisille jo
ilojuhla, vaikka joidenkin mukaan tunnelma pysyi yhä vakavana. Nuoret kävivät
katsomassa kuinka aurinko tanssii. ”Ja mää muista senki ku sanottii, ett kui
pääsiäispäivä aamust aurinko lehiköitee, tanssaa. Nii mekki sitt mentii
kattomaan johonki ton korkial kalliol aamust aikase sitt ku aurink nousee, jos
se tanssaa. Ja se ol vähä menevänäs näi, mutt kyll kai se meijä silmisän ol.
Lehiköittee, sanottii, ett aurinko lehiköittee”, kertoo 1800-luvun lopussa
syntynyt raumalainen. Joku on itse käynyt nuorena Kukkiskalliolla. Toiset taas
muistavat vanhempiensa kertoneen omasta nuoruudestaan korkeilla paikoilla,
esim. Kokkovuorella käynneistä, vaikkei itse jaksettukaan koskaan nousta niin
aikaisin. Kirkossa käytiin myös pääsiäispäivänä, molempina päivinä oli kolme
jumalanpalvelusta, ja toisena pääsiäispäivänä alkoivat vanhan käsikirjan mukaan
pidetyn kello 12 jumalanpalveluksen jälkeen vielä seurat. Niissä oli
maallikkopuhujia, ja ne saattoivat kestää kuuteen, välillä kahdeksaan,
yhdeksään illalla.
Pääsiäispäivänä voitiin käydä kyläilemässä ja vastaanottaa
vieraita. Käytiin kylässä maistamassa toisten mämmiä ja vieraille muistetaan
tarjotun mämmiä. Käytiin sukulaisten ja tuttavaperheiden luona. Eräs kertoja
selvittää, että kotona olemiseen oli kyllästytty, kun ei ollut televisiota eikä
radiota, piti päästä kylään puhumaan asioista. Monet kävivät pääsiäisenä myös
sukulaisten luona ympäröivällä maaseudulla, ja sieltä oli tuttua myös
hyppylaudalla hyppiminen hakotarhassa. Eräs tyttö käveli 1920-luvulla
pääsiäisenä yksinään 16 kilometrin matkan Vaimaroon isovanhempiensa luokse.
Jalat olivat kyllä seuraavana päivänä kipeät. Matkaan meni aikaa 5-6 tuntia.
Pääsiäisen aika vaihteli, mutta jos ilmat olivat kauniita,
käytiin pääsiäisen pyhinä myös ulkona luonnossa, tehtiin kevätretkiä. Muun
muassa partiolaisilla oli tapana tehdä retkiä. ”Se riippui ihan siitä, kuinka
pääsiäinen oli, jos oli niin, että maa oli sula, keväistä ja aurinkoista, niin
Petäjäksessä käytiin aina. Silloin saatiin yleensä kevättakit, uudet ulsterit
pääsiäiseksi ja uudet kengät, joskus saattoi olla, että satoi lunta ja se
olikin vaikeaa. Silloin täytyi yleensä pyörät olla jo ulkona. Pääsiäispäivänä
voi sitten jo mennä”, kertoo tyttö, jonka perheellä oli huvila Petäjäksessä.
Mämmi
Pääsiäisenä joka perheessä syötiin mämmiä. Yleisimmin mämmi
tehtiin itse. Sitä tehtiin pääsiäisviikolla suuret määrät, joku teki ison
rautapadallisen, joku puoli saavillista kerralla ja toinen ison saavillisen.
Mämmiin pantiin vettä, maltaita ja ruisjauhoja, välillä vatkattiin, hakattiin
oikein niin, että käsi väsyi ja sitten lisättiin taas ruisjauhoja. Mausteena
käytettiin appelsiininkuorta, joissakin perheissä myös siirappia, mutta yleensä
makeus saatiin imellyttämällä. Mämmi sai imeltyä toista vuorokautta ennen
paistamista. Mämmiä tuli 10, 20, jopa 30 ropposta. Mämmiä kypsennettiin isossa
leivinuunissa 2-3 tuntia, joissakin paikoissa se laitettiin uuniin leipomisen
jälkeen koko yöksi. Joissakin paikoissa mämmiä tehtiin 2-3 kertaa. Mämmiä
riitti vielä pääsiäisen jälkeenkin, ensimmäisen kerran sitä kuitenkin syötiin
pääsiäispäivänä. Mämmi oli suurta herkkua, ei ollut väliä, vaikka se reunoista
pääsi vähän homehtumaankin, sanottiin, että siitä tulee vain hyvä lauluääni,
home kuorittiin pois ja mämmi syötiin hyvällä halulla. Mämmiä säilytettiin
eteisen kaapissa tai vintillä.
Mämmi tehtiin tuohiropposiin. Ropposet tehtiin itse, lapsille
tehtiin varta vasten omia pieniä ropposia. Ropposia myytiin myös torilla, josta
niitä ostettiin ja käytettiin monta vuotta. Myös Kalatorilla myytiin
mämmiropposia. Mämmiropposissa oli kova peseminen ja se oli lasten työtä.
Jollakin tavalla ne höyrytettiin ja saatiin siten elävöitetyksi ennen uutta
käyttöä. Mämmiropposia säilytettiin vintillä tai makasiinin kaapissa. Ropposia
paikattiinkin taikinalla. Kaikkein paras mämmi tuli tuohiropposissa. Pahviset
eivät ole mitään niiden rinnalla. Jos eivät ropposet riittäneet, kun mämmiä
tehtiin, kypsennettiin loppu kivivadeissa.
Tuohiropponen tai rove, johon kotitekoinen mämmi laitettiin. Rauman museon kokoelmat. |
Pääsiäisen valmistelut
Pääsiäisen valmisteluihin kuului leipominen. Eräästä
perheestä muistetaan, että kakkua ja täytekakkua tehtiin kuten muiksikin
juhliksi. Pikkuleipiä ostettiin Riikolasta. Lisäksi tehtiin jäätelöä. Muita
valmisteluja, niin pääsiäiseksi kuin muiksikin juhliksi, oli tavallista
perusteellisempi siivous. Kaikki tavarat vietiin ulos. Ulkona kaikki hakattiin.
Jos voitiin, niin pestiin ikkunat, sitten vahattiin ja kiillotettiin lattiat.
Pääsiäistä ennen lähetettiin postikortteja sukulaisille ja
tuttaville. Kortteja lähetettiin samaan tapaan kuin joulukortteja. Monen
lapsuudenkodissa ei ollut vielä mitään erityistä pääsiäiskoristelua, mutta
koristeita on tullut myöhemmin mm. koulujen välityksellä Joku muistaa, että
palmusunnuntaina haettiin pajunoksia ja itse tehtiin tipuja tai, että
pajunoksien lisäksi oli oksia, joihin liimattiin itse värjättyjä kananhöyheniä.
Pääsiäispupujakin muistetaan samoin kävyt koristeena. Itse värjätyt höyhenet ja
roikkumaan pannut värjätyt munankuoret tulivat käyttöön hieman ennen sotia.
Pääsiäisliina, joko kreppipaperinen tai painettu, muistetaan jo
lapsuudenkodista. Suklaamunia taas muistetaan saadun lahjaksi 1930-luvulla.
Pääsiäisenä sai ostaa keltaisia torvinarsisseja, niitä
haettiin ensin lasitehtaan puutarhasta, sitten Huhtasen kukkakaupasta. Narsissi
kuului pääsiäiseen niin kuin tulppaani jouluun. Joku muistaa keltaisten
narsissien lisäksi tasetit pääsiäiskukkina. Pääsiäisruohoa, rairuohoa, ei vielä
kolmikymmenluvulla kasvatettu.
Pääsiäistä vietettiin suurena juhlana miltei kaikissa
kodeissa. Joku kyllä kertoo, että heillä se merkitsi lähinnä ylimääräisiä
vapaapäiviä, mutta perhe noudatti siitä huolimatta kaikkia juhlan perinteitä.
Koululaisille pääsiäinen merkitsikin pitkää vapaata, sillä lomaa oli viikko tai
kymmenen päivää.
Fazerin pääsiäisaiheinen suklaarasiamainos 1970-luvulta. Rauman museon kokoelmat. |
Lähteet:
Kustaa Vilkuna, 1968. Vuotuinen ajantieto. Vanhoista
merkkipäivistä sekä kansanomaisesta talous- ja sääkalenterista enteineen.
Kirjoittaja:
Noora Jokinen, tutkija Co-Creation of Cultural Heritage
Databank -hanke, Rauman museo
Kommentit
Lähetä kommentti
Hei,
Kiitos kommentistasi!