Knuutpuk – Nuuttipukkiperinne Raumalla
Nuuttipukit kierroksella Raumalla Sampaanalalla vuonna 1969 tai 1970. Kuva: Rauman museon kokoelmat |
Joulunajan klassikkosanontahan kuuluu ”hyvä Tuomas joulun tuopi,
paha Nuutti pois sen viepi”. Sanonta kertoo perinteisen suomalaisen joulunajan
alkamisesta ja päättymisestä. Perinteisen ajanlaskun mukaan joulukausi alkoi Tuomaan
päivästä (21.12.) ja päättyi Nuutin päivään, joka nykyään on 13.1. mutta ennen
vuotta 1708 se oli 7.1. heti loppiaisen jälkeen. Tätä 7.1. ollutta päivää on
kutsuttu ja paikoin varmasti kutsutaan edelleenkin vanhaksi nuutiksi ja myöhäisempää uudeksi nuutiksi. Päivä on ollut myös se, johon joulurauhan on
katsottu päättyneen.
Nuuttiperinne on useimmiten liittynyt vanhaan nuuttiin, eli
loppiaisen jälkeiseen päivään, vaikka Nuutin päivä on jo lähes kolme vuosisataa
ollut pohjoismaisissa almanakoissa 13.1. Vanha nuutti on alkuperäinen, Pyhän
Knutin, 1100-luvulla kuolleen tanskalaisen herttuan, Knut Lavardin muistopäivä.
Tammikuun 13. päivän toinen nimi ruotsiksi on tjogondag, eli kahdeskymmenes päivä joulua. On arveltu, että
pohjoismaissa vietetty pakanallinen keskitalven juhla ja siihen liittyneet
käräjät ja markkinat olisivat sattuneet juuri tälle päivälle. Siihen asti
ulottui myös keskiajan maakuntalakien mukainen käräjärauha. Lisäksi päivä oli
myös loppiaisen kirkollinen jälkipyhä. Näiden seikkojen arvellaan 1600-luvulla
olleen syynä Knutin siirtoon 7. päivästä 13. päivään.
"Nuutin-Putti" eli nuuttipukki kuvattu 17.7.1928 Lunkaa, Tammela. Kuva: Kaukoranta, Toivo 1928 Museovirasto kansatieteen kuvakokoelma |
Nuutin päivän vietto vanhan maalaisperinteen mukaan on
merkinnyt joulunajan loppua ja lopettajaisia. Virallisesti joulu päättyi
loppiaiseen, jota pidettiin sinänsä suurena pyhänä, jolloin syötiin
juhlaruokia. Loppiaisen jälkeinen päivä oli kansan suussa edelleen nuutti eli hiivanuutti tai sakkanuutti. Oljet oli korjattu tuvista usein jo loppiaiseksi, mutta
viimeistään nuuttina ne siivottiin poltettavaksi tai vietiin karjasuojaan.
Palovakuutusten tultua Vanhassa Raumassa 1800-luvun keskivaiheilta yleisemmin
käytäntöön, jouluolkia ei enää saanut laittaa asuinhuoneissa lattialle. Olihan
joulu kynttilöiden aikaa, jolloin tiiviissä kaupunkiympäristössä riski
tulipalolle oli huomattava.
Nuutti valmistajineen vuonna 1926 Myllylä, Iitti. Nuutin
tervatussa naamassa on irtohöyheniä. Kuva: Oksanen, Aino 1926. Museovirasto
kansatieteen kuvakokoelma.
|
Nuutti ja nuutin morsian vuonna 1929 Myllylä, Iitti. Kuva:
Oksanen, Aino 1929 Museovirasto kansatieteen kuvakokoelma.
|
Vähitellen tapa kulkea nuuttipukkina jäi lapsille. Nykyisin nuuttiperinne
on lähinnä lasten perinnettä ja tällaisena se elää myös Raumalla. Perinne on pääpiirteissään
pysynyt samanlaisena. Pukeudutaan eriskummallisiin asuihin ja naamareihin, niin
ettei kulkijoita vaan tunnisteta. Lapset
eivät toki kärtä oluttynnyrinpohjia vaan mieluisia saamisia ovat karkit ja
herkut. Talosta taloon kiertäminen tapahtuu illansuussa. Elikkä, jos talossa ei
joulunjäljiltä ole enää suklaata tai karkkia jäljellä, kannatta 13.1. pitää
valot pois ja verhot edessä, ettei joudu tarjoamaan naapurustossa kiertäville
nuuttipukeille eioota.
Nuuttipukit kierroksella 1964 tai 1965 Raumalla Sampaanalassa. Kuva: Rauman museon kokoelmat. |
Nuuttipukkeja Syväraumassa 13.1.2001. Kuva: Rauman museon kokoelmat |
Kirjoittaja:
Noora Jokinen, tutkija Co-Creation of Cultural Heritage
Databank -hanke, Rauman museo
Kommentit
Lähetä kommentti
Hei,
Kiitos kommentistasi!