Vappuja!
Vapunviettoa Raumalla 2005. Kuva: Rauman museo |
Kevät on vuotuisjuhlien aikaa. Laskiaisesta pääsiäiseen ja vapun kautta helatorstaihin ja helluntaihin ja siitä juhannukseen. Jokaiseen vuotuisjuhlaan on kuulunut Suomessa omia perinteitä, niin kirkollisia kuin maallisiakin. Laskiainen ja pääsiäinen on jo vietetty ja käsitelty ja nyt vuoron saa vappu.
Vappua eli pyhimys Valburgin päivää toukokuun ensimmäisen on
juhlittu jo keskiajalla. Valburg oli anglosaksien pyhän kuningas Richardin tytär,
joka ajan tavan mukaan laitettiin kymmenen vuoden ikäisenä luostariin. Kyseinen
luostari oli tarkoitettu erityisesti naisille, jotka eivät menneet naimisiin. Valburg
lähti vuonna 748 Englannista veljensä Willibaldin kanssa Saksaan tekemän
lähetystyötä, levittämään ja juurruttamaan kristinuskoa. Laivamatka Englannin
kanaalin yli oli myrskyisä, ja laiva joutui merihätään. Legendan mukaan Valburg
rukoili koko ajan polvillaan laivan kannella, kunnes laiva saapui satamaan. Sen
tähden hän on yhä merimiesten suojelijatar ja suojelupyhimys myrskyä vastaan.
Saksassa Valburg asui aluksi nunnaluostarissa, mutta siirtyi
vuonna 761 Heidenheimin miesluostarin johtoon. Se oli saksalaisen lähetystyön
tukipaikkoja. Johtamalla vaikutusvaltaista luostaria Valburgista tuli yksi
tärkeimmistä naisista kristillisessä Euroopassa. Valburg kuoli luostarissa
abbedissana 25. helmikuuta 779.
Sata vuotta myöhemmin paavi Hadrianus II julisti Valburgin
pyhimykseksi, ja hänen muistopäiväkseen tuli katolisessa kalenterissa
kuolinpäivä 25. helmikuuta. Valburgin luut siirrettiin pyhimykseksi
julistamisen jälkeen 1. toukokuuta 870 Eichstättin Pyhän ristin kirkkoon, joka
on nykyään pyhän Valburgin benediktiiniläisluostari. Tästä tuli Valburgin
muistopäivä, suomeksi vappu, ensin Englannissa ja myöhemmin myös Pohjoismaissa.
Valburg onkin, merimiesten suojelijattaren lisäksi, suojeluspyhimys sairauksia,
raivotautia, nälänhätää ja katoa vastaan sekä sairaiden, vastasynnyttäneiden ja
maanviljelijöiden suojelija.
Vappuperinteet maaseudulla
Vappu on entisaikaan maaseudulla ollut kevään juhla, joka
vastaanottamalla ollaan ennustettu ja paranneltu tulevaa kesää ja satokautta. Vapunviettoon kuului paljon erilaisia taikoja ja uskomuksia eri puolella Suomea.
Eteläisemmässä Länsi-Suomessa lehmät ja lampaat päästettiin ulos, vaikka lunta
olisi ollut vielä maassa. Tapana oli myös, niin lasten kuin aikuistenkin, laittaa
kelloja kaulaan tai hameenhelmoihin ja juosta ympäri kyliä. Ne kenellä ei ollut
kelloja, hiipivät vesiämpäreiden kanssa nurkkien taakse ja yrittivät
roiskauttaa vettä kellottajien päälle. Tämä edisti maidon saantia tulevana
kesänä.
Karjan menestystä edistettiin kiertämällä laitumet mukana
erilaisia varausvälineitä, pyyhittiin puihin mereistä, joka pahalla hajullaan
karkotti sudet sekä ripsuteltiin uudella vastalla ja vedellä lehmät. Jos
lampaita juotti padosta, sai mustia karitsoita. Jos hevoset vappuna uitettiin,
eivät paarmat niitä purreet kesällä. Ihminenkin pääsi monista vaivoistaan
kylpiessään vappuna juoksevassa sulassa virrassa. Jalkojaan ei kesällä
loukannut, jos aamulla heti sängystä noustuaan astui raudan palan päälle.
Vapuksi toivottiin tietenkin lämmintä säätä ja etelätuulta, joka toi hyvän maitovuoden. Kylmä tiesi hallaa ja kylmää kesää, jolloin lehmät eivät lypsäneet. Luminen vappu ennusti lumetonta talvea.
Vappuperinteet Raumalla
Työväen juhlaa
Vappu on ollut työväen juhla. Marsseja muistetaan olleen jo
ennen ensimmäistä maailmansotaa, jolloin marssittiin kulkueena Kukkiskalliolle
kuuntelemaan puheita ja lauluja. Järjestäjänä oli työväenyhdistys. Eräs
informantti muistaa suuren työväenkulkueen marssineen torilta Kaivopuistoon,
jossa oli puheita, ohjelmaa ja tanssia. Kertoja muistaa itsekin olleensa
hännänhuippuna. Kulkueet vetosivat lapsiin. Yksi muistaa, kuinka työväen
vappukulkue punaisine lippuineen kiinnosti, olisi ollut niin hauskaa mennä
mukaan marssimaan ja saada punainen rusetti rintaansa, mutta isä kielsi.
Työväenkulkueita muistetaan olleen vielä heti kansalaissodan jälkeen, jolloin
ne marssivat mm. Hauenkuonon ohi. Järjestämisessä oli ilmeisesti kuitenkin
katkos 1920–1930-luvulla, sillä moni ei muista lainkaan kulkueita lapsuudestaan
tai muistaa, että niitä tuli vasta toisen maailmansodan jälkeen.
Työväenkulkueita on käyty yleisesti katsomassa torilla, vaikka marsseihin ei
itse olisi osallistuttukaan. Eräs kertoo isänsä käyneen aina sähköliikkeen
nurkalla katsomassa ja tulleensa sen jälkeen kotiin kertomaan millaista oli.
Työväen kulkueet olivat näyttävämpää katsottavaa kuin kadulla liikkuneet
ylioppilaat, kerrotaan.
Marssijoita on vappuna ollut muitakin. Pelastusarmeija piti
kevään ensimmäisen ulkoilmakokouksen kauppatorilla. Kokoonnuttiin
Savilankentällä, sieltä marssittiin torille, jossa pidettiin puheita.
Pelastusarmeijallakin oli punaisia lippuja, torvet soivat ja rummutus kuului
kauas. Pikkupojat seurasivat innokkaasti näitäkin kulkueita. Pelastusarmeijan
marssin muistetaan jatkuneen vielä Lensunkalliolle Äyhönjärven rantaan.
Myös palokunnan muistetaan marssineen vappuna. Kyseessä oli
palokuntalaisten kevätretki. Marssittiin Kaivopuistoon, torvisoittokunta soitti
ja palokuntalaisilla oli valkoiset puvut ja kaseet eli kypärät päässä. Perillä
saatiin simaa ja piparkakkuja, oli myös monenlaista ohjelmaa, puheita,
onkimista, arpajaisia ja tanssia. Lapset juoksivat ympäriinsä ja
valkovuokkojakin noukittiin. Joku muistaa, että palokuntalaisten kevätretki,
”simaretki” ei kuitenkaan välttämättä ajoittunut juuri vappupäivään, mutta
niille tienoille. Palokuntalaisten kesäjuhlat olivat elokuussa. Molemmat
kuuluivat kesän kohokohtiin Raumalla.
Vapunviettoa Raumalla 2005. Kuva: Rauman museo |
Vapunviettoa Raumalla 2008. Kuva: Rauman museo |
Vappupromenaadeja ja -koristeita
Kaupungilla kuljettiin keväiset pyhävaatteet päällä, jos
ilma vain oli kaunis. Erityisesti Valtakatu edestakaisin oli tapana kulkea.
Uuden torin kalliolla, nykyisessä keskuspuistossa, istuttiin ja kuunneltiin
kaupungin torvisoittokunnan ulkoilmakonserttia.
Vapunviettoa Raumalla 2008. Kuva: Rauman museo |
Suojan kahvila satamassa oli vappuna suosittu kävelyretkien
kohde. Siellä käytiin simaa juomassa. Myös Poroholman kahvila oli suosittu
vappukävelyn päätepiste 1920- ja 1930-luvuilla. Sitä pitivät lotat. Kahvila
avattiin juuri vappuna. Perillä nautittiin munkkeja, simaa ja kahvia.
Rauman satamaa 1900-luvun alussa. Taustalla näkyy Suojan kahvila ja Kiikartorni, joka oli suosittu vapun retkikohde. Kuva: Rauman museon kokoelmat |
Vappuviuhkat kuuluivat vappuun jo vuosisadan alkukymmenillä.
Niitä tehtiin itse. Kirjakaupasta ostettiin silkki- tai kreppipaperia, joka
leikattiin suikaleiksi ja kiinnitettiin vaikkapa puuvajasta haettuun keppiin.
Vappuviuhkat pantiin talteen vintille ja haettiin esille taas seuraavana
vuonna. Vappuviuhkoja kiinnitettiin myös polkupyöriin ja myöhemmin autoihin.
Vappuviuhkoja voitiin myös ostaa valmiina.
Ilmapallojakin oli vappuna, mutta usein ne jäivät vain
haaveiksi, sillä ne olivat aika kalliita ja rahaa ei liiemmin ollut. Joskus
vanhemmat sentään pallon hankkivat. Ilmapallojen muistellaan olleen tavallisia
itse puhallettavia palloja ja kaasuilmapallojen tulleen vasta 1950-luvulla.
Raumalainen polkupyöräliikkeen omistaja kertoo luvanneensa täyttää ilmaiseksi
kaikki täytettäväksi tuodut ilmapallot. Pikkupoikien ilmapallojen täyttämiseen
meni monta pullollista kaasua. Ilmapallot ovat aiempina vuosikymmeninä olleet
selvästi vappuviuhkoja harvinaisempia.
Vapuksi myytiin myös muita koristeita, kuten vappuhattuja.
Ilmapallojen ja muiden koristeiden myyntipaikkoja muistetaan jo 1910-luvulla
olleen mm. Kauppakadulla entisen Säästöpankin talon kohdalla. Myös torilla oli
myyntiä jo vuosisadan alkukymmenillä. Serpentiinin, jota käytetään kotona
koristeluun, muistetaan tulleen vasta viime sotien jälkeen.
Vappukukkia on myös myyty jo kauan. Kansakoululapset möivät
niitä Maitopisaran hyväksi. Niiden muistetaan olleen hyvin kauniita, kuin
päivänkakkarat. Vappukukka kuului vappuun, se oli ehdottomasti saatava rintaan.
Kouluaikana moni on ollut kukkia myymässä. Palkaksi vappukukkien myynnistä sai
lasillisen simaa. Jos ei saanut kaikkia myydyksi, palautettiin loput kouluun.
1930-luvulla kukat olivat kuttaperkasta prässättyjä, ja niissä oli neula, joka
meni läpi keskeltä. Merkkejä myytiin pitkin kaupunkia, mutta aina ensiksi, heti
koulusta tullessa kiiruhdettiin myymään oman talon asukkaille, ennen kuin muut
ehtivät. Yleensä ihmiset ostivat useita kukkia. Hinta oli markan kappaleelta.
Simaa, munkkeja ja pumpernikkeleitä
Vapun aikaan Vanhan kirkon takana olevissa puistoissa oli
1920-luvun alussa vanha Ylenska myymässä paistamiaan munkkeja ja
pumpernikkeleitä sekä omatekoista mehua. Vähän nuorempi kertoja muistaa samalla
paikalla olleen katumyyjiä, jotka möivät punaista limonaatia ja munkkeja. Myös
jäätelökärryn ilmestyminen torille talven jälkeen oli varma vapun merkki.
August-niminen jäätelönmyyjä möi jäätelöä torin kulmassa, vastapäätä Nordbergin
kirjakauppaa. Syksyllä sama mies möi nakkikärrystä nakkeja elokuvateatteri
Fennian vieressä.
Simaa tehtiin vapuksi melkein joka kodissa, joskus
ämpärikaupalla. Joillakin oli humalaa kasvamassa omalla pihalla. Toinen
muistaa, kuinka äiti löi simapullon korkkeja kiinni ja lisäsi varmistukseksi
vielä rautalankoja, ei vielä ollut metallisia kierrekorkkeja. Simaa sai myös
ostaa valmiina Pohjankadulla olevasta Rauman oluttehtaasta.
Vapuksi paistettiin myös munkkeja, se oli melkein yhtä
yleistä kuin siman valmistus. Munkkien tapaan rasvassa keitettyjä, mutta
kakkutaikinan tyyppisestä taikinasta tehtyjä ”simapullia” on myös valmistettu.
Tippaleipiäkin on yritetty tehdä itse, mutta ne eivät oikein onnistuneet.
Tippaleipiä ostettiin Sinisalon ja Peltolan leipomoista. Niitä voitiin myös
käydä kahviloissa syömässä siman kera. Kotona simalla ja tippaleivillä
korvattiin iltapäiväkahvi. Toiset pitivät kuitenkin tippaleipiä liian hienoina
ja niiden syönti olikin paljon harvinaisempaa kuin munkkien. Muutamat söivät
siman kanssa pullaa tai piparkakkuja ja äidin tekemiä voikransseja.
Munkkipannu Rauman museon kokoelmista. Kuva: Rauman museo |
Jotkut ovat pyrkineet vapuksi laittamaan keveää ja keväistä
ruokaa. 1930-luvulla syötiin eräässä perheessä vasikanpaistia. Vappuna oli myös
jo salaattia tai pinaattia, tomaatteja ei vielä ollut. Kevyenä kevätruokana
muistetaan myös kesäkeitto.
Ylioppilaiden vapunviettoa
Opettajat Ilmari ja Greta Liikanen ylioppilaslakit päässä, luultavasti vappuna. Kuva: Rauman museon kokoelmat |
Ylioppilaiden vapunvieton katsotaan Raumalla olevan
nuorempaa perua kuin työväenjuhlan. Kaupungilla kävellessä pidettiin
ylioppilaslakkeja, joita varsinkin lyseolaiset laskivat. ”Jos ei nähnyt sataa,
jäi luokalle, jos näki sata, pääsi luokaltaan”, kertovat 30-luvulla koulua
käyneet. Ylioppilaita kokoontui ennen sotia vapunaattona Raumanlinnaan, jossa
juhlittiin läpi yön. Vappulounaita sen sijaan ei ollut. Ylioppilaiden juhlaa
eivät muut kaupunkilaiset edes aina huomanneet.
Raumalla opiskelevat seminaarilaiset pitivät vapunpäivänä
juhlat seminaarinmäellä. Sielläkin näkyi ylioppilaslakkeja. Ohjelmassa oli mm.
laulua. Lyseolaiset puolestaan kävivät vappuyönä laulamassa opettajiensa
ikkunan takana. Lyseolla oli lukion sekakuoro, johon kuului oppilaita 6.
luokasta ylöspäin. Kuoro kävi laulamassa melkein kaikkien opettajien luona.
Toisinaan mukana oli laulunopettaja. Laulut opeteltiin koulussa ja yleisesti
oli tiedossa, että laulamassa käytiin. Liikkeelle lähdettiin 4-5 aikaan
aamulla. Yleensä opettajat tulivat ikkunaan kiittämään, toisilta saatiin
karamellipussi. Aivan kaikkien luona ei käyty, kaikki eivät halunneet, eikä
kaikkien luona edes olisi uskallettu käydä, mm. rehtoria pelättiin. Koululaiset
saattoivat tehdä myös luokkaretkiä vappuna.
Vappu oli kaikille kevään juhla, kesän avaus. Monet
kertovat, että pukeutuminen muuttui kesäiseksi vappuna. Pojat saivat
polvihousut ja nilkkasukat. 1930-luvulla vähän isommat pojat kulkivat
paidankaulus käännettynä pikkutakin kauluksen päälle. Tytöt saivat polvisukat
ja kesähameen, vaikka olisi ollut kylmääkin. Vappuun asti oli lämpiminäkin
päivinä käytetty villatakkia, mutta sitten saatiin kesätakki ja kesähattu.
Aikuisilla oli kesähattuja ja kaikennäköisiä ruusuja ja muita koristeita. Vappu
merkitsi monille myös lupaa kulkea avojaloin, vaikka toiset lapset saivat
odottaa vielä juhannukseen asti.
Lähteet:
Kustaa Vilkuna, 1968. Vuotuinen ajantieto. Vanhoista
merkkipäivistä sekä kansanomaisesta talous- ja sääkalenterista enteineen.
Kirjoittaja:
Noora Jokinen, tutkija Co-Creation of Cultural Heritage
Databank -hanke, Rauman museo
Kommentit
Lähetä kommentti
Hei,
Kiitos kommentistasi!