Pitkiä pellavia, hienoja hamppuja, nauriita kuin lautasia, räätiköitä kuin nurkanpäitä! – Laskiainen ja sen perinteet
Tänään on laskiaistiistai, joten kerrotaanpa vähän aiheesta
ja siitä millaista laskiaista Raumalla on vietetty.
Laskiainen liittyy kirkollisiin juhliin ja sen ajankohta
määräytyy pääsiäisen mukaan. Laskiaissunnuntai on aina seitsemän viikkoa ennen
pääsisäistä, jolloin se voi olla aikaisintaan 8. päivä helmikuuta ja myöhäisintään
7. päivä maaliskuuta. Varsinainen laskiainen on kuitenkin vasta seuraavana
tiistaina, josta ennen alkoi pääsiäiseen kestävä paaston aika. Laskiainen on
ollut ollut katolisella ajalla kevätpaaston alkamisjuhla, ja nykyinen nimitys
laskiainen on saatu sanasta laskea
eli laskeutuminen paastoon. Samalla tavalla nimitys pääsiäinen on peräisin
paastosta pääsemisestä.
Kansanomaisena juhlana laskiainen on aikojen saatossa
sisällyttänyt itseensä runsaan määrän erilaisia tapoja, perinteitä ja
uskomuksia. Vanhat laskiaisperinteet
kansan keskuudessa ovat olleet pääosin naisiin ja naisten töihin liittyviä. Pellavaan,
hamppuun ja villaan sekä karjanhoitoon on liittynyt paljon erilaisia uskomuksia.
Kehruut oli saatava päätökseen viimeistään laskiaiseen mennessä, sillä päivän
pidentyessä kevättä kohden alkoi kankaiden kutominen, joka vaati enemmän valoa.
Lisäksi kehrääminen laskiaisena oli mitä vahingollisinta! Lampaat sairastuivat
kesällä pyörötautiin, lehmät loukkasivat jalkansa, käärmeet ja kärpäset
ahdistelivat, ukkonen iski ja myrsky repi kattoja, uskottiin. Joten kehruiden oli
parasta olla tehtynä. Pellava oli tärkeä raaka-aine tavalliselle kansalle ja
siitä valmistettiin villan ohella kestäviä ja lämpimiä vaatteita. Pellavasadosta
toivottiin runsasta ja laskiaisena tätä pyrittiin edesauttamaan erilaisin
keinoin. Lattia tuli lakaista moneen kertaan ja rikat vietiin kauas, jotta
pellavapelto olisi pysynyt puhtaana ja kasvanut pitkää vartta. Naiset ottivat
puhtaan paidan ylleen ja pukeutuivat muutoinkin valkoisiin ja sukivat tiheään
hiuksiaan, jotta pellavan kuidut olisivat valkeita ja pehmeitä. Pitkiä pellavia
toivotettiin huutamalla myös mäenlaskun yhteydessä, jolloin mitä pidemmälle
kelkka mäessä liukui, sitä pidempiä pellavista tuli.
Vanhat laskiaisperinteet ja uskomukset liittyivät usein
maaseudun työvuoteen ja niihin liittyviin rituaaleihin. Kaupungissa perinteet
ovat olleet vähän erilaisia mutta ne pohjautuivat kuitenkin
vanhoihin maaseudun perinteisiin. Tästä esimerkkinä mäenlasku, joka ei välttämättä
enää kaupungissa toiminut pitkien pellavien takeena, vaan hauskana yhdessäolon
perinteenä.
Pullia, hernekeittoa
ja hevosajeluita
Raumalaiset laskiaisperinteet ovat liittyneet ruokaan, hevosajeluihin
sekä mäenlaskuun. Laskiainen oli päivä, joka kosketti erityisesti lapsia ja
nuoria. Sitä ei erityisesti vietetty, mutta silti kotona syötiin hernekeittoa
ja laskiaispullia kuuman maidon kanssa. Hernekeitossa on lihana käytetty
sianpotkaa ja jopa siansorkatkin. Hernekeittoa alkoi jo 1936–37 saada
valmiinakin. Lotat keittivät sitä kenttäkeittiössä ja möivät Raumanlinnan
edessä laskiaisena.
Laskiaispulla oli kooltaan tavallista isompi, ja se oli
erityisen suurta herkkua aikana, jolloin pullaa ei syöty joka päivä.
Laskiaispullat lapsuudestaan muistavat jo vuosisadan alussa syntyneet
raumalaiset. Pullat olivat tavallisesti kotitekoisia, ne leikattiin halki ja
sisukseen koverrettiin lusikalla pieni kolo. Pois koverrettuun vehnäseen
lisättiin vähän kermaa, sokeria ja hakattua mantelia ja pullat täytettiin tällä
massalla. Jossakin kodissa sai pullan kanssa maidon lisäksi sokeria, mutta
mitään täytettä ei laskiaispullissa ollut. Laskiaispullia myytiin myös
konditorioissa, ja niitä oli täytteellä ja ilman. Täytteenä oli mantelimassa.
Sitä sai ostaa myös erikseen ja sitä voitiin pistää kotitekoistenkin pullien
väliin. Koulusta ruokaa saavien varattomien perheiden lapset saivat koulusta
laskiaispullan ainakin 1930-luvulla. Pullan lisäksi muistetaan hernesopan
jälkiruokana laskiaisena syödyn pannukakkua ja ohukaisia.
Laskiaisen rekiretki. Kuva: Rauman museon kokoelmat |
Hevosajelut kuuluivat laskiaiseen, ”ajettiin laskiaista”.
Hevosia oli omia ja naapureilla: eräässä perheessä isä oli innostunut ja vähän
vallaton ja lähti mielellään kyläretkelle laskiaisena, toisessa perheessä
hevonen lainattiin naapurista ja koko perhe lähti sukulaisiin Sorkkaan. Eräässä
perheessä taas vanhemmat lähtivät keskenään, ilman lapsia tuttavien luokse
maalle. Maalla asuvat sukulaiset ja tuttavat tulivat myös hakemaan kaupunkilaissukulaisiaan
laskiaisajelulle, esim. Sorkasta tultiin hevosella ja tuotiin taas takaisin
Raumalle. Kaikki eivät itse osallistuneet laskiaisajeluun, mutta kävivät
katsomassa toisten ajelua ja maalta tulleita etu- ja takarekiä.
Retkiä järjestettiin myös kansakoulun puolesta. Perillä
saatettiin pullan lisäksi syödä hernekeittoa ja juoda kahvia. Ruuasta
maksettiin (itse). Retkien kohteena muistetaan mm. Soukainen, Heinosen torppa
Syväraumassa ja Kortelan koulu. Myös oppikoululaiset tekivät retkiä luokittain.
Retken sai luokka itse järjestää, jos halusi. Retki tehtiin sunnuntaina.
Milloin oltiin Sorkassa, milloin Unajassa, jollakin oli tuttu talo, joka otti.
Ainakin Unajan Helolla ja Sorkan Pramilla muistetaan käydyn. Talosta saatiin
kuumaa maitoa ja pullaa, joku antoi vielä papusoppaakin. Niistä maksettiin.
Hevoset tilattiin, kaksi hevosta tarvittiin yleensä luokalle. Retkelle ei
saanut lähteä, jollei ollut opettajaa mukana. Tapana oli ensin pyytää
luokanvalvojaa, ja jos ei tämä halunnut tai voinut lähteä, jotakin muuta.
Talosta saatiin lainaksi vesikelkkoja, joilla laskettiin mäkeä, ja jos oli
suuri tupa, mentiin piirileikkiä. Ne muistetaan hauskoina retkinä.
Laskiaisajelu saattoi olla myös sellainen, että ajettiin
jonkin matkaa Monnan- tai Turuntietä ja tultiin takaisin tai ajettiin pieni
kierros kaupungissa. Lapsia ajelutettiin lamuskareellä ilmaiseksi tai pientä
maksua vastaan. Tällaiset ajelut lähtivät torilta. Raumalaiset ajurit ovat
ajeluttaneet lapsia 4-5 reellä, reitti riippui säästä, sodan jälkeen se kulki
esim. Pohjankatua, Kukonkarinkatua ja Luostarinkatua. Lastentarhalaisten
laskiaisajelun kustansi esim. joku lastensuojeluyhdistys. Kouluista alettiin
1930-luvulla järjestää samantapaisia rekiajeluja pientä maksua vastaan.
Kelkkailua ja
mäenlaskua
Mäenlasku kelkoilla ja suksilla on ollut lasten ja nuorten
huvia. Vanhoista laskiaismäistä muistetaan Liinuksenmäki, jossa Wellamon sauna
oli. Vanhan Rauman laidalla, nykyisen Nummenvaheen paikkeilla oleva mäki on
kertojan mukaan kuitenkin madaltunut siitä, mitä se vuosisadan alussa oli. Nimi
Liinuksenmäki tuli siitä, että mäen alapuolella olivat Nyroosin ja Liinuksen
pellot. Mäkeä laskettiin vesikelkalla ja jollakin oli myös kotitekoinen 50–60
cm leveä puujalaksinen kelkka. Hieman myöhemmältä ajalta muistetaan Uuden torin
kallio nykyisen keskusaukion paikalla Hallikadun varrella. Mäki kasvoi koivua
ja katajaa ja vietti Nuortentalolta Tarvonsaaren koulun suuntaan. Sitä
kutsuttiin myös Kalliomäeksi. Kaupunki jäädytti paikalle liukumäen lapsille,
mutta myöhemmin koko mäki on tasoitettu. Tämä mäki oli kaupungin paras. Siellä
kävivät laskiaisena myös koululuokat ulkoilutunnilla. Eräs haastateltava muistaa
kelkkamäestä, että sielläkin näkyivät ajan suuret sosiaaliset erot.
Pankinjohtajan lapsiakin pidettiin jotenkin ihmeellisinä ja nämä itsekin
saattoivat huutaa muille, että pois alta roskaväki.
Lapsia kelkkoineen Kauppakadulla, Kalatorin kulmalla Marelan edessä tammikuussa 1935. Kuvaaja: Jalmari Karhula Kuva: Rauman museon kokoelmat |
Kirkon seudun lapset laskivat kirkonmäessä. Naapurustossa
Partasella oli reki, joka joukolla kiskottiin ylös ja sitten sillä laskettiin
alas. Toiset olivat liikkeellä suksilla, joku kelkalla tai potkukelkallakin.
Joen töyräältä laskettiin myös höököä sukset jalassa, koetettiin ottaa toista
kiinni mäessä. Erityisesti laskiaisena laskettiin höököä. Joki oli usein auki,
eikä joen töyräälle olisi mielellään lapsia päästetty. Usein kelkka menikin
sulaan, mutta jonkun ison pojan onnistui vetää se pois. Vanhankirkonpuiston
mäki oli lähiseudun lasten suosiossa niin laskiaisena kuin muulloinkin.
Naulamäen seudun lapset taas laskivat Naulamäen kalliolla. Myös Naulamäen
kallio vaikutti isommalta kuin nykyisin. Erään perheen pojille oli isä tehnyt
pienet parireet ja tytölle tavallisen mäkikelkan. Niillä laskettiin ja vedettiin
toinen toisiansa niin, että yksi oli valjaissa hevosena ja toinen ajurina.
Sahan mäessä, nykyisen uimahallin paikalla on myös käyty laskiaisena.
Samat paikat, mm. rannat kirkon lähellä, ovat olleet
suosittuja vuosikymmenestä toiseen. Monet kertovat omien lastensa käyneen
mäissä kelkkojen kanssa. Joskus on riittänyt mäenlaskuun pelkkä pahvikin alle.
Lähteet:
Kustaa Vilkuna, 1968. Vuotuinen ajantieto. Vanhoista
merkkipäivistä sekä kansanomaisesta talous- ja sääkalenterista enteineen.
Kirjoittaja:
Noora Jokinen, tutkija Co-Creation of Cultural Heritage
Databank -hanke, Rauman museo
Kommentit
Lähetä kommentti
Hei,
Kiitos kommentistasi!